Als je je aan het oriënteren bent op een private-leaseauto, dan loop je al snel tegen een paar bekende nadelen van de constructie aan. Veel gehoord is bijvoorbeeld dat private lease je een BKR-registratie oplevert die je in de weg kan staan bij bijvoorbeeld het kopen van een huis. En tussentijds onder je contract uitkomen gaat in veel gevallen niet of is enorm lastig, zelfs bij baanverlies of overlijden.

Maar gelukkig kan je met een beetje rondneuzen bij verschillende aanbieders deze minpunten relatief makkelijk omzeilen. Niet elke leasemaatschappij is dezelfde, en dus is het zaak dat je op zoek gaat naar een partij die bij jouw wensen past.

Dat kán betekenen dat je wat betreft de maandelijkse lasten van een private-lease-auto niet het goedkoopst uit bent. Maar als je dat had gewild, had je niet naar private lease moeten kijken. Het is immers bijna nooit de goedkoopste manier van autorijden. Wel een van de gemakkelijkste.

De zoektocht naar een passende maatschappij is wellicht belangrijker dan de auto. Je gaat in veel gevallen een contract aan voor 60 maanden, en in die periode kan er enorm veel gebeuren. Het is bijvoorbeeld handig om zeker te weten dat de leasemaatschappij waarmee je in zee gaat, niet zomaar jouw maandelijkse bedrag mag of kan verhogen. Ook schade-afhandeling tijdens de contractperiode en bij het inleveren van de auto is van belang.

En zo zijn er nog meer dingen waar je wellicht niet direct aan denkt. Daarom behandelen we een aantal punten die je bij je keuze voor private lease in de gaten kunt houden.

1. Staar je niet blind op het kilometerpakket, maar bereken het kantelpunt

Veel leasemaatschappijen werken met een standaard kilometerpakket van 10.000 kilometer. Dit kan meestal omhoog bijgesteld worden, maar niet omlaag. Rij je dus veel minder kilometers, dan is het even zoeken geblazen naar een partij die vanaf 5.000 kilometer begint met rekenen.

Valt je jaarlijkse kilometrage tussen twee kilometerpakketten in, bereken dan het punt wanneer het grotere pakket duurder wordt dan de kosten voor de extra kilometers die je jaarlijks rijdt. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat het pakket van 15.000 kilometer goedkoper is voor iemand die 12.000 kilometer per jaar rijdt. Terwijl je dan wellicht eerder zou denken dat 10.000 kilometer plus 2.000 extra 'losse' kilometers toch goedkoper zou moeten zijn.

Houd er ook rekening mee dat de meeste leasemaatschappijen geen geld teruggeven als je minder kilometers rijdt dan je in je pakket hebt afgenomen.

2. Je kunt het standaard maandbedrag op meerdere manieren verlagen

Leuke auto gezien, maar valt hij net buiten het budget bij de gewenste leasemaatschappij? Ga dan na of je een aanbetaling kunt doen op het totale leasebedrag. Sommige maatschappijen accepteren een aanbetaling van maximaal 50 procent van het totale leasebedrag, wat ze dan verrekenen om je een lager maandbedrag te kunnen aanbieden.

Dit kan in sommige gevallen ook als je een eigen auto hebt die je graag wilt verkopen. Niet alle leasemaatschappijen zitten op jouw oude auto te wachten, maar degene die wel inkopen, zijn vaak bereid om de opbrengst van de auto te verrekenen in het maandbedrag. Let er wel op dat je altijd een lager bedrag voor je auto krijgt dan als je hem zelf zou verkopen.

Opel

3. Zelf een auto samenstellen kan private lease duurder maken dan koop

Een voordeel van private lease is dat je zonder hoge aanschafkosten een nieuwe, zelf samengestelde auto kunt rijden. Maar als je doordraaft in de optielijst kan het maandbedrag flink oplopen. Zo hoog dat het duurder wordt om te leasen dan om de auto bij de dealer te bestellen en daar direct te laten financieren.

Houdt deze optie dus ook in het achterhoofd en bereken wederom het kantelpunt. Dit komt snel dichterbij als je ook nog eens maximale schadevrije jaren hebt.

4. Schadevrije jaren kunnen verloren gaan en leasen duurder maken

Als je al jaren lang schadevrij rijdt, dan heb je flink wat schadevrije jaren opgebouwd waardoor de maandelijkse lasten voor de verzekering waarschijnlijk nihil zijn. Het zou jammer zijn als je bij een overstap naar een private-leaseauto dit allemaal kwijt zou raken.

Toch is dit vaak wel het geval. Niet alle leasemaatschappijen geven jouw opgebouwde schadevrije jaren door aan Roy-data, het instituut dat verantwoordelijk is voor deze data. Roy-data heeft een uiterst gelimiteerd geheugen van slechts 3 jaar, waarna jouw opgebouwde jaren dus verdwijnen. Althans, als de leasemaatschappij ze niet elk jaar netjes voor je doorstuurt.

Je kunt dit euvel voor zijn door bij de huidige verzekeraar een 'schadevrij rijden-verklaring' op te vragen en dit ook te doen bij de leasemaatschappij na afloop van het contract. Met deze twee documenten kan je aantonen dat je een nette verkeersdeelnemer bent en weer aanspraak maken op je schadevrije jaren bij een eventuele volgende verzekeraar. Mits alle partijen eraan meewerken, natuurlijk.

Als je veel schadevrije jaren hebt, kan het ook al sneller goedkoper zijn om een auto aan te schaffen. Leasemaatschappijen werken namelijk doorgaans met een gemiddeld bedrag voor de verzekering. Dat houdt dan in dat jij dus meer moet betalen om te compenseren voor andere leasers met minder schadevrije jaren.

5. Aanbiedingsauto’s zijn vaak karig uitgerust

Denk je een goeie deal gevonden te hebben, check dan zeker de uitrusting van de auto. Niet alle nieuwe auto’s van tegenwoordig hebben alle moderne snufjes aan boord, terwijl je hier misschien wel vanuit zou gaan.

Aanbiedingsauto’s zijn in veel gevallen op grote schaal ingekochte basismodellen die niet aan te passen zijn. Als je dan toch hetzelfde model met andere opties wilt, schiet de prijs vaak gigantisch omhoog.

Volvo

6. Korte termijn leasen hoeft niet duur te zijn

De meeste private leasers gaan een contract aan voor de maximale tijd die vaak op 60 maanden uitkomt. Daarmee zijn de maandelijkse lasten namelijk het laagst. Wil je korter leasen, dan gaan de maandlasten in rap tempo omhoog.

Maar dit hoeft niet, want je zou ook een leasecontract kunnen overnemen. Dit kan je van een bekende doen, maar er zijn ook partijen die deze mogelijkheid aanbieden. Dan neem je letterlijk het bestaande leasecontract over voor de overgebleven tijd voor de bestaande prijs.

Voordeel is dan dat je al snel honderden euro’s per maand bespaart. Nadeel is dat je in een auto rijdt die je niet zelf hebt samengesteld en dat je het moet doen met de afspraken die de vorige contracthouder met de leasemaatschappij heeft gemaakt. Het is dan ook verstandig om deze eerst goed door te nemen.

7. Met een AOW kun je prima een auto leasen

Leasemaatschappijen maken doorgaans geen problemen van een AOW als enige inkomstenbron bij de aanvraag van een leasecontract. Dit wordt immers gezien als een vaste inkomstenbron, dit in tegenstelling tot een WW-, ZW- of bijstandsuitkering. Ook eigen vermogen helpt vaak niet bij het afsluiten van een contract.

Mensen die met een AOW een private-leaseauto willen gaan rijden, moeten er wel rekening mee houden dat veel aanbieders moeilijk kunnen gaan doen over de leeftijd van de aanvrager. Veel maatschappijen houden namelijk als bovengrens een leeftijd van 75 jaar aan.

LEES OOK: Prijzen private lease knallen omhoog: dit betaal je momenteel per maand voor 5 populaire modellen